«کد ۲۴» حبیب احمدزاده دوباره آمد
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۷۶۳۶۶
کتاب «کد ۲۴» یا «بوف کور چگونه ساخته و پرداخته شد؟» نوشته حبیب احمدزاده برای چهارمین بار روانه بازار کتاب شد.
خبرگزاری میزان - این کتاب که حاصل هفت سال تحقیق حبیب احمدزاده محقق و نویسنده ایرانی است، آنطور که گفته میشود؛ پس از آن که این کتاب در چاپ اول خود مورد اتفاق اکثر صاحبنظران موافق و مخالف هدایت و خانواده او قرار گرفت با تغییر نام اولیه در چاپ دوم از «گفتگو با سایه» به «کد ۲۴» یا «بوف کور چگونه ساخته و پرداخته شد؟»؛ هم اکنون در کتابفروشیها در معرض استفاده علاقهمندان به ادبیات ایران قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حبیب احمدزاده دلیل این تغییر نام را تشابه اسم قبلی با بعضی کتب و همچنین فیلم ساخته شده از روی تحقیق این کتاب توسط خسروسینایی دانست و توضیح داد: این اتفاق باعث سردرگمی خوانندگان در جستجوهای مجازی میشد و از سوی دیگر و مهمتر آنکه، انتخاب نام عدد (۲۴) سرنخ و کلید واژهای ست که خود صادق هدایت برای درک دقیق و بهتر کتابش در بخشهای مختلف کتاب «بوف کور» به عنوان شاه کلید و رمزگشای اصلی به آن اشاره داشته است.
بنا بر این گزارش؛ بیشترین دلیل اقبال از این کتاب که توسط اهل فن عنوان شده، آن است که این تحقیق با انصاف و دقت ویژه، تنها بدنبال شناخت نیت شخص هدایت از نگارش «بوف کور» و دیگر آثار اوست و نه بطور معمول برداشتهای شخصی مخاطبان و یا محققان پس از خواندن بگونهای که اکثر موافقان و مخالفان سرسخت هدایت درباره قبول تحقیق این کتاب به عنوان نوعی فصل الخطاب به اجماع رسیدهاند که در نوع خود نه فقط جالب بلکه در تاریخ ایران در روند بحث برسر آثار صادق هدایت نمونه مشابهی ندارد.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنیدتعدادی از صاحبنظران موافق و مخالف هدایت که دربارهی آن نظر دادهاند؛ عبارتند از علی دهباشی، جهانگیر هدایت (مدیر بنیاد صادق هدایت)، رضا امیرخانی (نویسنده)، رضا کیانیان (نویسنده و بازیگر)، خسرو سینـایی (کارگردان)، حسین پاکـدل (هنرمنـد)، مسعود فراستی (منتقد)، دکتر اکبر عالمی (محقق و پیشکسوت سینما و تلویزیون)، هدایتالله بهبودی (نویسنده)، دکتر محمدمهدی بهداروند (نویسنده)، مسعود جعفری جوزانی (کارگردان)، مهدی کلهر (پژوهشگر فرهنگی)، بهروز افخمی (کارگردان)، دکتر وحید یامینپور (محققفرهنگی).
رضا امیرخانی، نویسنده درباره این کتاب اظهار داشته: «این تحقیق میتواند یک انقلاب عظیم در نگاه همه ما به صادق هدایت ایجاد کند و بیشک آیندگان درباره این کتاب بسیار بیشتر از ما صحبت کرده و قدر آن را بیشتر از ما خواهند دانست.»
همچنین رضا کیانیان، نویسنده و بازیگر در این باره گفته است: «تا به حال از این زاویه به آثار هدایت نور پاشیده نشده بود. با خواندن این کتاب میتوان لایههای پنهانی از هدایت را شناخت و کلید تازهای برای خروج از هزارتوی آثارش به دست آورد.»
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار ادبیات انتشارات سوره مهرمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات انتشارات سوره مهر حبیب احمدزاده صادق هدایت بوف کور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۶۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایشهای طنز رادیو
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اجرای نمایشهای طنز یکی از بخشهای مراسم آغازین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک بود.
آقای حمید پارسا، نویسنده و بازیگر رادیو با حضور در استودیوی شبکه خبر گفت: من و آقای عضد در اسفند ماه سال گذشته نمایش کوتاهی را به مناسبت سالگرد تاسیس رادیو جوان اجرا کردیم که با استقبال ویژه مخاطبان و مسئولانی که در آن مراسم حضور داشتند؛ مواجه شد که در افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک از ما درخواست کردند که دوباره آن نمایش را اجرا کنیم، با توجه به مهمانهای آن مراسم مدل کار و شوخیها را تغییر دادیم و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کار را تغییر دادیم که مجدد در آن مراسم با استقبال مدیران و مخاطبان روبرو شد.
وی ادامه داد: نوشتن بسیار سختتر از اجرا کردن است، چوت پایه اولیه کار با نویسنده است و اگر کار خوب از کار در نیاید، نویسنده را مقصرمی دانند و مثلا نمیگویند بازیگرها به درستی کار نکردند ویا کارگردان خوب کارگردانی نکرده و همه آن را به متن تعمیم میدهند، متن اگر خوب باشد کار خوب پیش میرود (نویسندگی عرق ریزان مغز است) و نویسنده همیشه نمیتواند بلافاصله بنویسد و به این شکل نیست که بتوان در لحظه نوشت و همین طور باید بگویم که نوشتن طنز هم به مراتب سختتر است، چون در طنز باید نویسنده کاری کند که مخاطبان بخندند.
پارسا افزود: بازیگری طنز هم سخت است، من سعی میکنم که تیپ نگیرم، چون من خودم را بازی میکنم و همین طور بازیگری طنز هم سختتر است از بازی جدی، چون در طنز باز شما باید بتوانید لبخند و خنده را بر لبان مخاطبان بیاورید، یک نکته دیگری که باید بگویم این است که من فقط متنی که خودم نوشته باشم اجرا میکنم، چون کار باید از جنس ما باشد و از شوخیهای خودمان فقط استفاده کنیم و همین طور بهتر است که بازیگر خودش نویسنده باشد یا شم نویسندگی داشته باشد.
وی ادامه داد: من و آقای امیر عضد خیلی سال است که با هم کار میکنیم و در برنامههای مختلف رادیویی با هم کار کردیم، تهیه کنندهها متوجه شدند که ما میتوانیم به عنوان یک زوج کارهای طنز انجام دهیم و الان چند سالی است که با هم کار میکنیم و یک تیم هستیم.
این نویسنده و بازیگر طنز رادیو در خصوص طنز و هجو گفت: هجو هم نیاز است، ولی متنی از حالت هجو در میآید که هدفی پشت آن باشد و یک تلنگری به جایی بزند، کلا طنز شکلی از شوخ طبعی است و یک مفهومی در درون خودش دارد و کار طنز نویس اصلاح نیست بلکه قصدش اصلاح است.
وی ادامه داد: من برای نوشتن بسیار مطالعه میکنم و علاوه بر کتاب روزنامه هم خیلی مطالعه میکنم و از دل آنها سوژه در میآورم و باید بگویم که روزنامه خیلی بیشتر از کتاب به کار ما کمک میکند.
پارسا در پایان گفت: دوران رادیو نگذشته و تازه شروع شده، رادیو همچنان رسانه گرم است و مردم اغلب صبحها که به سر کار میروند و بعد ازظهرها که از سر کار برمی گردند، اغلب به رادیو گوش میدهند و برنامههای رادیو همچنان طرفداران خودش را دارد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی